torsdag 5. juli 2012

San Francisco

Vi kjørte inn på flyplassen i San Francisco på lørdag, ganske nøyaktig 60 dager etter at vi landet i Orlando. I løpet av de 60 dagene har vi kjørt nærmere 9000 kilometer, og besøkt 9 av USAs 50 delstater. Vi har opplevd alt fra ørken og 45 grader til haggelbyger og skarve 12 pluss. Vi har overnattet på 15 forskjellige steder, og standarden på overnattingen har variert like mye som været.

Det var derfor på mange måter godt å levere fra seg bilen i San Francisco, og nyte den siste uken på ett og samme sted. Vi fant utrolig nok et sentralt beliggende hotell til bare 70 dollar natten gjennom booking.com. The Monarch Hotel hadde blandede anmeldelser fra tidligere besøkende. Det skulle ligge i et utrygt område, og være i dårlig stand. Vi ble heldigvis positivt overrasket ved innsjekk. Det var rent, rommet var romslig, og det var virkelig i gangavstand til alt. Det bor en del uteliggere i området, men de er nokså harmløse. Vi har følt oss helt trygge her, og kan trygt anbefale dette hotellet.

Det kan jo nevnes at pappaen ble tilbudt en blowjob av en mannlig uteligger utenfor hotelldøren en kveld han gikk ut alene...Men noen skjær i sjøen må man da regne med når man er på tur.

Det er akkurat så mange bakker i San Francisco som man ser på film, og selv om både Firsherman's Wharf og Union Square lå i gangavstand fikk vi derfor trimmet oss godt.

Det var kuldesjokk å komme hit. Rundt 15 forfriskende grader. Og nede ved havnen blåste det godt, så her måtte vi fram med varmt tøy. Det ble en tur til Fisherman's Wharf hver dag. Ungene digget såpeboblemaskinen.

...lukten av fisk og krabbe i hopetall var ikke like forfriskende. For slikt selges det mye av her i området.

Det ble noen timers gåing hver dag. Heldigvis for oss har vi unger som er glade i å gå (løpe..).

...men selv de tøffeste guttene trenger en hvil i bakken av og til.

Vi besøkte selvsagt Pier 39 hvor de berømte sjøløvene holder hus. Ville sjøløver som har bosatt seg i nettopp denne piren helt frivillig.

Forutenom sjøløver og restauranter huser også piren en god gammeldags hestekarusell...

...artistene står i kø for å underholde...

...og er man ute etter store, røde, dyre jordbær er dette stedet å besøke. De smaker selvsagt ikke like godt som de norske. Men et godt alternativ.

Vi hadde planer om å besøke Alcatraz, og viste at vi måtte bestille billetter tidlig da det blir utsolgt lang tid i forveien. Vi trodde 14 dager i forkant var tidlig nok, men den gang ei. Utsolgt. Vi var for sent ute, og fikk derfor kun beskue det berømte fengselet på avstand...

En annen ting vi nøyde oss med å besøkue på avstand var trikken. Hele to timers venting for en liten trikketur. Sååå kult er det ikke å kjøre trikk. Vi har tross alt trikk i Oslo også. Ikke helt det samme kanskje...

Da var det langt hyggeligere å hilse på skumle bjørner. Null kø!

Siste stopp i USA = Shopping til den store gullmedaljen. Vi har kjøpt flere nye bagger underveis, men det var så vidt vi fikk igjen glidlåsen nå. Vi dro fra Norge med bare to ryggsekker, og kom til USA med bare en. Vi drar herfra med tre ekstra bagger, to bilstoler, to trillekofferter og ei trille...

...og en tom bankkonto...

Vi fikk selvsagt med oss et baycruise. Forbi sjøløvene, rundt Alcatraz...

...og under den berømte Golden Gate-broen. En iskald opplevelse. Det blåste verre enn verst, og vi dekte oss til etter beste evne. Solen stekte mens det hele pågikk og dagen etter oppdaget vi at hele familien hadde blitt godt stekt på det lille partiet rundt øynene og nesen vi ikke hadde dekt til med klær under båtturen. Så er vist solen sterk her likevel!

Vi var så heldige at vi fikk avsluttet USA-oppholdet vårt med å feire selveste 4th of July - USAs nasjonaldag. Veldig annerledes enn vår 17. mai. På dagen var vi nede og handlet, sammen med resten av byens befolkning. Køene var lange, og mange steder hadde spesielle 4.juli-tilbud. Det var til og med milelang kø for å komme inn på steder som Burger King.

Utpå ettermiddagen vandret vi nedover til Fisherman's Whart. Gatene var fulle av mennesker. Trikken var stengt. Det var salgsboder og konserter. Underveis passerte vi mange barer fulle av mennesker, og folk hadde fyrt opp grillene sine ute langs fortauene, på balkongene og hustakene.

Øl + grillmat + venner + familie = en vellykket 4th of july.

Vi var så heldige å få delta på en feiring sammen med omlag 50 andre nordmenn/svensker. Det foregikk på sjømannskirken, med byens beste utsikt over fyrverkeriet. En hyggelig kveld i trivelig selskap, som ble avsluttet med det som skulle være et av de flotteste fyrverkeriene i hele USA. Imponerende var det i alle fall, og i det vi trasket hjemover i mørket fyltes gatene med feststemte, glade mennesker. -Og hadde det ikke vært for de små skulle vi fortsatt festen vi også.

Men nå er USAoppholdet over, og i skrivende stund sitter vi på flyet fra San Francisco til Seattle. Sånn passe forsinket, så vi håper bare vi rekker neste fly videre. For nå går turen til Island!